Mobilna gastronomia podbija świat. To najszybciej rozwijający się segment rynku w Polsce – w latach 2012-2017 liczba takich pojazdów zwiększyła się o jedną trzecią. Ten pomysł na biznes przyciąga wiele osób chcących postawić swoje pierwsze kroki w gastronomii. Wózki gastronomiczne stały się już elementem miejskiego krajobrazu, a klienci podchodzą do nich z dużym zainteresowaniem. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak możesz zarobić dzięki wózkowi gastronomicznemu, ten artykuł jest dla Ciebie!

Jak to działa?

Do otwarcia takiego biznesu przede wszystkim potrzebujesz konkretnego pomysłu. Wózek gastronomiczny to szerokie możliwości, jednak serwowane produkty muszą być proste w przygotowaniu. Najczęściej wózki wykorzystuje się do sprzedaży kawy i lodów, ale możliwości są szersze – dlatego można sprzedawać na przykład zapiekanki, zupy, hot-dogi czy cokolwiek, co nie będzie wymagało długotrwałego przygotowania. Kolejnym krokiem jest zakup odpowiedniego wózka – przykładowo, firma Foodbike personalizuje wózki w zależności od tego, co ich przyszły właściciel chce z nich sprzedawać. Następnie wystarczy rozstawić się w strategicznym miejscu (jak pod uczelnią czy dużym biurowcem) i czekać na pierwszego klienta.

Wielu przedsiębiorców zajmujących się mobilną gastronomią narzeka na to, że sezon jest dość krótki. Nie jest to prawda – wystarczy dostosowywać się z ofertą do pór roku. Latem najlepiej jest handlować lodami, ale zimą doskonale sprawdzi się stanowisko z gorącą czekoladą czy aromatycznymi zupami. Warto zawczasu kupić wyposażenie do wózka na chłodniejszy okres, kiedy serwuje się coś innego niż latem. Nie da się jednak ukryć, że w sezonie zysk jest największy – sprzedając lody można zarobić nawet do 15 tysięcy złotych miesięcznie.

Czy wózek gastronomiczny to lepsza inwestycja niż restauracja?

Można zaobserwować, że klienci chętniej kupią lody, kawę czy inne artykuły żywnościowe z nowego wózka, niż wejdą do nieznanego sobie lokalu. Forma jest w pewien sposób niezobowiązująca, a poza tym budzi nadal spore zainteresowanie, ponieważ w dalszym ciągu jest nowością na rynku. Ponadto koszty na start są znacznie niższe, niż w przypadku prowadzenia stacjonarnej restauracji – niepotrzebny Ci lokal, nie musisz kupować wyposażenia, nie musisz prowadzić intensywnej kampanii marketingowej. Wystarczy ustalić miejsce, przy którym będziesz prowadził punkt i wózek gastronomiczny. Jedyne koszty stałe, jakie ponosisz, to prąd i zakup poszczególnych produktów. W przypadku stacjonarnej restauracji musisz opłacać dodatkowo czynsz, który w niektórych miastach może przekraczać Twój początkowy zysk. Pozyskiwanie nowych klientów tak naprawdę nie kosztuje – nie musisz się reklamować, wystarczy umiejętnie wybierać miejsca, w których będziesz się zatrzymywać.

Pierwsze kroki w nowym biznesie

W mobilnej gastronomii, tak jak w stacjonarnej, niezbędne jest pozwolenie sanepidu i prowadzenie działalności gospodarczej. To też jest biznes, dlatego musisz się z niego rozliczać. Mimo to formalności nie są wymagające ani czasochłonne.

Druga kwestia to wybór odpowiedniego miejsca. To tak naprawdę kluczowy element w tej branży. Najpierw konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na prowadzenie handlu w danym miejscu – dlatego będziesz musiał uiszczać opłaty do zarządcy danej posesji. Ceny są zróżnicowane i wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych za miesiąc. Warto w pierwszej kolejności wykonać wiele telefonów i ustalić, gdzie będzie to najbardziej opłacalne. Miej na uwadze, że w miejscach, przez które codziennie przechodzą tłumy, stawka może być wyższa, ale i zyski mogą okazać się większe. Doskonale sprawdzają się place przed galeriami handlowymi, siedzibami dużych firm, szkołami i uczelniami, a także deptaki w sezonie letnim.

Wózki gastronomiczne to doskonały pomysł na biznes, dzięki któremu można zbudować markę. Wiele firm przeszło długą drogę od pojedynczego wózka do całej sieci czy nawet restauracji i kawiarni stacjonarnych. W ten sposób łatwo można też pozyskać stałych klientów. Można się spodziewać, że w przyszłości wózków gastronomicznych będzie coraz więcej, więc jeśli chcesz otworzyć biznes, zrób to jak najszybciej, zanim rynek nie będzie przesycony!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj