Moda na bycie fit na dobre zagościła w wielu polskich domach. Coraz częściej można także słyszeć, że świadomość ludzi związana ze zdrowym odżywianiem staje się większa. I dobrze! W ten sposób wprowadzają oni do domów dobre nawyki żywieniowe, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie organizmu oraz jego zdrowie. Tematem, który jednak jest trochę sporny jest jedzenie kolacji. Jeść po 18 czy nie? Co jeść na kolację? Czy w ogóle ją spożywać?

Czym się charakteryzuje zdrowa kolacja?

Dla niektórych kolacja to zarazem pierwszy i ostatni posiłek dnia. Tempo życia sprawia, że przez całą dobę nie są w stanie zjeść wartościowego dania, które dodałoby im energii. Zamiast tego na talerzu ląduje dużo, tłusto i słodko, co przekłada się na kiepską jakość snu. Natomiast inni, którzy stosują diety na redukcję wagi często pomijają ostatni posiłek, przez co budzą się w nocy głodni.

(Catering dietetyczny Warszawa – https://fit-catering.pl/catering-dietetyczny-warszawa/)

Żelazna zasada mówi, że człowiek powinien spożywać pięć posiłków dziennie, które będą odpowiednio zbilansowane i wzbogacone w witaminy i inne wartościowe składniki. Dzięki jej stosowaniu unika się gwałtownego spadku glukozy oraz napadów głodu wieczorem i w nocy. Zdrowa i sycąca kolacja to niezbędny element układanki w jadłospisie osoby odchudzającej się. Zapobiega ona nocnemu podjadaniu i kłopotom ze snem.

Zdrowa kolacja powinna stanowić przynajmniej dwadzieścia procent wartości energetycznej zbilansowanej diety. Ponadto powinna być także wzbogacona o dobre jakościowo produkty białkowe i warzywa, które nie wzdymają. Oczywiście nie można zapomnieć o pełnoziarnistych produktach zbożowych. Idealnym rozwiązaniem będą więc sałatki ze świeżych warzyw oraz dania na ciepło.

Co jeść na kolację?

Wieczorem żołądek nie powinien być obciążony zbyt dużą ilością kcal, aby przed snem zdążył wszystko strawić. To pozwoli uniknąć porannego zmęczenia, które powodowane jest nieustanną pracą tego narządu, nawet w trakcie snu. Najlepiej jeść dania lekkie, które mają około 250 kcal. W zdrowym jadłospisie nie powinno zabraknąć:

  • – chudego nabiału
  • – drobiu
  • – chudego mięsa
  • – ryb
  • – wędliny drobiowej
  • – pieczywa pełnoziarnistego i mieszanego

Ponadto wskazane jest spożywanie warzyw i owoców o mniejszej zawartości błonnika. Świetnie w tym przypadku sprawdzą się pomidory, ogórki, sałata oraz cytrusy. Łącząc to wszystko w umiejętny sposób można stworzyć niesamowicie smaczną sałatkę, która będzie także bardzo zdrowa.

Czego nie jeść na kolację?

Trzeba także zwrócić uwagę na to, czego w zdrowej kolacji nie powinno być. Oczywiście fast foody, czy inne tłuste dania będą niekorzystnie wpływać na wieczorne funkcjonowanie organizmu. Niestety większość Polaków nadal ma nawyk pochłaniania przed snem dużych ilości niezdrowego jedzenia, które często idzie w parze z alkoholem.

Niewskazane na wieczornym talerzu z posiłkiem są również warzywa, które zawierają więcej błonnika. Zaliczyć do nich można kapustę, cebulę i por, które zawierają dodatkowo ostre olejki eteryczne. Zaleca się unikać jeszcze warzyw strączkowych, owoców, herbaty i kawy.

Kiedy najlepiej spożywać kolację?

W obiegowej opinii można usłyszeć teorię mówiącą o tym, że nie powinno się spożywać kolacji po godzinie osiemnastej. Nie ma jednak żadnego jej potwierdzenia. Dietetycy natomiast zalecają spożywać regularnie od czterech do pięciu posiłków dziennie w trzy lub czterogodzinnych odstępach czasowych. Chodzi o to, aby żołądek w pełni wszystko przetrawił, a organizm przyswoił.

Ponadto zalecają oni także zjedzenie śniadania do godziny po wstaniu. Oznacza to więc, że pora zjedzenia kolacji będzie uwarunkowana od trybu życia, jakie prowadzi dana osoba. Ważne, aby ten posiłek był zjedzony około dwóch do trzech godzin przed snem.

Zdrowa kolacja – co przygotować?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here